söndag 11 januari 2015

Vänder blad efter denna bokskandal.

Tänkte att jag så här i nyårstider kunde lista årets bästa böcker. Är ju trots allt både nörd och bokhandelsanställd. Här kommer listan:
1. "Burial rites" av Hannah Kent. Mycket bra och vacker debut om en dödsdömd kvinna i ett kargt 1820-talets Island. Bygger på verkliga händelser.

Och eh, ja. Det var det. Det var den enda bok jag läste från början till slut under hela 2014 och till och med det är en sanning med modifikation eftersom jag läste ut den i förrgår. Det här var i särsklass det absolut sämsta bokåret jag någonsin haft. Till och med 1989, när jag var tio år, var bättre. Då läste jag Kerstin Sundhs "Boken om Marie". Tre gånger.

Nu gör vi om. Gör rätt.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag hade inte heller något toppår gällande läsning 2014. Men jag kommer knappt ihåg de böcker jag väl har läst så då är det kanske bättre att ha läst en riktigt bra bok än en massa som är lätta att glömma?

Kram Helena

Jenny sa...

Bokåret 2015 - jävlar vad fint det kommer att bli!

Sofia sa...

Helena: En klen, men ändock en tröst. Däremot har jag läst en hel del riktigt bra barnböcker inser jag ju! Va! SKAM att jag inte ens tänkte på det!

Jenny: Bra pepp!!

Pernilla / Ekoenkelt sa...

Haha åh, ett dåligt bokår sätter verkligen spår i själen när man jobbar i bokhandel.. Jag är inne i en "läsa fyrahundra böcker samtidigt"- period, och jag tycker alla är bra. Men istället för att läsa ut något så börjar jag bara på något nytt istället (och då tar det tid, speciellt när några rackare är supertjocka, typ Aldermanns Arvinge...). Hej oändliga bokberg i hemmet...

Anonym sa...

Med tre småbarn, varav två fyllde ett i slutet av november, så är även jag nödd och tvungen att säga att 2014 inte går till historien som ett av de år då jag läste flest böcker.
MEN jag vill tacka för att du nämnde att du höll på att läsa "Sommarljus och sen kommer natten" och "The lost city of Z" – boktipset kom nämligen strax innan min käre sambos födelsedag så jag slog till med båda två. alltid kul att köpa oväntade böcker. Och SOM han gillade Sommarljus ... "Änglarnas sorg" och "Människohjärtat" av samme författare finns just nu inbundna för ynka 29:- på Adlibris-rean. Tyvärr finns första delen i trilogin "Himmel och helvete" bara i pocket, men jakten på ett inbundet ex har inletts.
Han gillade även the lost city of Z, men inte lika mycket och den var trögare att ta sig igenom.
Jag har inte läst någon av dem. Så många böcker, så lite tid ... ;-)
/Eva

Sofia sa...

Pernilla: Åh, det bitterljuva i bokberg...

Eva: Vad roligt! ÄLSKAR Pojken-serien! Vet med mig att jag, när jag läste Sommarljus, tänkte att den påminde om en annan roman som jag också älskade. Funderar febrilt nu på vad det var?!
Hur som helst, behöver din sambo fler tips och gillar Stefansson kanske han ska prova "Vi, de drunknade" av Carsten Jensen. Eller "Kapten Nemos bibliotek" av P O Enquist?!

Anonym sa...

Frågade sambon, men han kunde inte spontant påminna sig om någon liknande bok (även om jag har för mig att han nämnde någon medan han läste "Sommarljus ..."). Jensens bok står vagt på att läsa-listan, Enquist står av oklar anledning snarare på inte läsa-listan:-)

Den bok sambon nästan alltid nämner när han ska tipsa andra om bra böcker är Dan Simmons "The Terror" – jag gillar den också skarpt.
En nyligen läst bok som jag själv gillade var "I tystnaden begravd" av Tove Alsterdal.
/Eva